diumenge, 10 de març de 2013

Pensa global, beu local

Aïda Sanchez 
Barcelona
El Kike i l'Andrew en la presentació de la xerrada// Sandra Vicente
Els grans canvis comencen pels petits passos. Ni l'Andrew ni el Kike, de la cerveseria Dougall's de Cantàbria, van dir aquesta frase en cap moment de la conferència d'ahir sobre l'Impacte econòmic i social de la Cervesa Artesana. Però la podríen haver dit i hagués coincidit perfectament amb la filosofia empresarial que van presentar al Barcelona Beer Festival.

Dougall's, fins fa poc l'única microcerveseria de Cantàbria, ben aviat va adonar-se a quina banda de la lluita eren. És per això que enlloc d'intentar col·locar els seus productes en els grans centres comercials han apostat clarament per les petites botigues locals, la fruiteria del barri, la tenda d'ultramarins... Una acció que potser ha repercutit en les vendes, però tal i com diu l'Andrew "Si esperem que la gent ens doni suport, hem de donar suport a la petita empresa, s'ha de ser coherent".

Però no és aquesta l'única cosa que els fa especials. També produeixen una cervesa que únicament es ven a Cantàbria, gràcies a això incentiven que tots aquells que la vulguin tastar hagin de visitar la seva comunitat autònoma i comprar-la en els petits comerços locals. O beure-la en algun dels set bars on hi han instal·lat tiradors de cervesa artesana en els últims vuit anys. Una acció amb prou mèrit si sabem que no només hi serveixen de la seva cervesa, sinó també de la d'altres companys cevesers com Fort, Guineu o Naparbier. No tot és vendre. També s'ha d'educar al bevedor.

I gràcies a aquesta educació les microcerveseries esperen fer-se el seu petit espai en un món monopolitzat per tres cerveseries industrials. Mahou/San Miguel, Heineken i Damm són els tres gegants que reuneixen el 92% de la producció a Espanya. Una xifra que espanta si considerem que la cervesa artesana significa només el 0,05% de la producció total. 

Podria semblar que les grans cerveseres, que produeixen vora 30 milions d'hl anualment a Espanya, són grans creadores de feina, però res més lluny de la realitat. Mentre l'Informe Socioeconòmic de la Cervesa a Espanya, realizat pel govern espanyol, anuncia que hi ha 220.000 llocs de treball atribuits al sector cerveser, descobrim que en realitat l'enorme majoria són feines indirectes (relacionades amb l'hosteleria i l'agricultura) i només 6.800 treballadors es dedicaven a fer cervesa el 2011. Una xifra que s'ha vist reduïda respecte al 2006 on sumaven un total de 8.180 empleats.

Però més enllà de llençar la tovallola, el sector artesà fixa la seva mirada en el cas italià, on en tan sols cinc anys el nombre de litres de cervesa produïda s'ha reduit però ha augmentat el nombre de treballadors que es dediquen al sector, tal com demostra l'informe d'Ernst&Young, The Contribution Made By Beer To European Economy. Les 300 microcerveseries existents a Itàlia, un país amb una població poc més elevada que la de l'Estat Espanyol, contrasten amb les vora 70 d'Espanya i demostren que a la cerveseria artesana li queda encara molt món per còrrer.


1 comentari:

  1. Toda un filosofía de vida la de estos cántabros que el resto deberíamos adoptar en muchas de las facetas de nuestras vidas, coherencia señores, coherencia.

    ResponElimina