diumenge, 10 de març del 2013

El soroll punk d'una Brewdog en alça arriba al BBF

Gabriel Ubieto
Barcelona

Josie Ludford presentant la Brewdog al BBF'13 // Sandra Vicente

Qui pensi que la cervesa artesana només potser a petita escala es que no coneix els punks de l'escocesa Brewdog. Josie Ludford ha presentat dissabte, segon dia del Barcelona Beer Festival, una de les cerveses artesanes amb més d'èxit del panorama internacional i en plena embranzida.

Brewdog neix a 2007 de la mà de dos amics d'institut, Martin Dickie i James Watt, que compartien la passió per la cervesa i l'experiment en vers aquesta. Escocesos que viuen el boom cerveser dels Estats Units in situ i una vegada retornen a Escòcia intenten endur-se l'estil nord-americà amb ells. Va ser llavors, a 2007, quan donaren el salt de l'amateur al nivell veritablement professional.

Es troben amb una UK amb una cultura cervesera més focalitzada en la quantitat que en la qualitat, on moltes vegades la cervesa es vista com merament un refresc amb alcohol. Seguint la filosofia amb la que parteix el BBF, Brewdog va voler defugir aquest tòpic i construir el seu projecte en base a oferir un producte diferent de les típiques cerveses britàniques.

Una filosofia, que ells titllen de punk, que desafia la tradició i no segueix els convencionalismes estesos. D'aquí neix la IPA Punk. Una Indian Pale Ale que es postulà diferent tornant precisament als orígens d'aquesta beguda, quan es llupolitzava més per resistir el viatge de Gran Bretanya a colònies com India, Australia o Nova Zelanda.
Recuperant els trets característics de l'estil, amb forta presència de cítrics i sabors i aromes del tròpic. Beguda aconseguida a través de la tècnica del "DryHopping", amb importància d'ingredients frescos. Si la música punk, en els seus inicis, es caracteritzà per ser simple i descuidada, els diferents ingredients que la gent no associa amb aquesta beguda trenquen clarament el paral·lelisme.


Actualment Brewdog combina cinc varietats de producció fixa amb una gran gama de productes ocasionals o temporals.
A través del trencament amb una monotonia imposada per les lagers, Watt i Dickie van obrir un gran mercat. Van utilitzar la venta en supermercats, compartint prestatge amb les industrials, com a mostrador per donar a conèixer la cervesa artesana i de qualitat. Actualment exporten a 32 països més de 120.000 ampolles mensuals.

Cervesa en clar procés de creixement, on la fàbrica fundada a 2007 a Fraserburgh s'ha quedat petita per les ambicions de la marca, que acaba de realitzar una inversió important en una nova fàbrica a Ellon, deixant la primera com a centre d'investigació i experimentació. Una evolució tecnològica que ha permès un major control sobre la producció i el procés d'elaboració del producte, que ha revertit en una millora de la seva qualitat.
Brewdog és oficialment la companyia petita que creix més ràpidament a Escòcia des de fa 3 anys i el 2011 va ser anomenada Scottish Business of the year. Dades i reconeixements que retraten el creixement global, a diferents ritmes, que està vivint la cervesa artesana arreu del món.

Expansió visible en l'obertura de pubs arreu Gran Bretanya, amb tres a Escòcia i en actual creixement a Anglaterra. Edimburg, Glasgow, Manchester, Candem... en total són deu a UK. Leeds serà el pròxim recó de les illes on s'assentarà la filosofia punk. A nivell del "Continent", de moment l'únic lloc on Brewdog ha exportat el model de pub és amb una cerveseria a Estocolm, però la política de la marca és continuar estenent la seva música.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada