Gabriel Ubieto
Barcelona
La Cerveteca, un dels referents a Barcelona // Gabriel Ubieto |
"La
cervesa és el lubricant social per excel·lència". La frase és de Steve
Huxley (Entrevista
LV), un dels gurus i pioners de la cervesa artesana a Catalunya, però en
Rubén Zurita, propietari de la Cerveteca, també la fa seva. El concepte és
palpa a l'ambient nocturn dels carrerons del Barri Gòtic de Barcelona. Sense
trànsit de cotxes, el silenci el trenquen les converses, en general alegres,
entre el fum del tabac a les portes dels diversos locals de la zona. Al número
25 del carrer Gignàs, trobem el primer establiment de tot l'Estat espanyol
especialitzat en cervesa artesana, amb més de set anys d'experiència.
La Cerveteca és un lloc de culte per
l'aficionat a aquesta beguda, on troben confluència natural nadius i estrangers
ben orientats. Amb la qualitat per bandera, marques referents del panorama
internacional acompanyen a un selecte grup de cerveses locals, que poc a poc es
van fent un lloc en aquest món relativament nou pels catalans. "Molts
turistes venen aquí buscant un producte que a casa seva és molt més freqüent i
el volen trobar tan bo com allà" comenta Zurita. Una carta canviant de
cerveses sobre la barra ens mostra de quines varietats es pot gaudir aquell
dia. "Anem renovant-nos tant com podem, a la gent li agrada provar coses
noves" argumenta el propietari. La Nogne, una lager amb força de Noruega,
la Aktien, una cervesa alemana de blat o la Stouterik, fusió belga-irlandesa,
són algunes de les cerveses amb més èxit de les darreres setmanes. Cerveses
contundents que obren la gana i conviden a les tapes com a complement.
"Volem fugir de
l'estigma de la cervesa com a beguda de borratxos" proclama Rubèn Zurita.
"Ens hem d'allunyar del refresc amb alcohol que és la cervesa
industrial". Oferir un producte de proximitat n'és una de les claus. Endinsar-se
en el món de la restauració com a mètode de difusió n'és un altre. Artesana i Industrial són dos productes que juguen en lligues diferents.
La tendència actual
en quant a cervesa és que el llúpol està de moda, com a referents els Estats
Units. Contràriament a altres, com els productors de La
Fort, Zurita no pensa que s'estigui abusant, "una moda sempre porta
les coses a l'extrem". La globalització ha permès una confluència de
tendències que fa uns anys era impensable; "gent com els americans ens
porten molts anys d'avantatge". "Ha de madurar encara el món de la
cervesa artesana a Catalunya" reconeix Zurita. Demana calma davant un
moviment que tot just acaba de començar. "Hem d'entendre el mercat. La
crisi ha desaccelerat una progressió molt prometedora".
El BeerFestival ha de ser, segons Zurita, el motor
d'unitat entre els cervesers per donar més força al moviment. "No podem
deixar que les petites diferencies entre nosaltres frenin el projecte".
Tal com es va poder comprovar arrel d'iniciatives com la Fira de cervesa
artesana de Sant
Antoni, aquest és un col·lectiu amb l'objectiu comú de difondre la cultura cervesera
i el valor d'allò artesà i de qualitat entre la ciutadania.
Al igual que a
l'Alexandria clàssica, on la diferencia confraternitzava a través de la
cultura, a la Cerveteca és inevitable no imbuir-se d'aquesta sensació
d'harmonia que emana l'artesania d'arreu del planeta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada